“38 jerrycans met drugsafval van xtc-lab gevonden in Oud-Vossemeer”, “Boswachter vindt honderden vuilniszakken met drugsafval” luidden enkele krantenkoppen van het afgelopen jaar. Mede naar aanleiding van dit soort berichten worden gebruikers vaker aangesproken op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van de milieuverontreiniging. Is dat terecht, of is de werkelijkheid toch complexer?
Bijtende bende
In ‘Bijtende Bende’ ervaren bezoekers in een virtuele 3D-omgeving de impact van drugsafval op het milieu. Via een interactief spel waarin verschillende perspectieven worden meegenomen leggen bezoekers de link tussen drugsvaten die aangetroffen zijn in het bos en het bestellen van een pilletje. Gaandeweg verzamelen zij steeds meer informatie over drugsproductie en milieuschade. Na afloop wordt gemeten in hoeverre de ervaring bijdraagt aan veranderingen in onder meer de bewustwording en houding van de bezoekers.
Milieu versus gezondheid?
Waar het Trimbos-instituut normaliter drugsgebruik ontmoedigt vanuit gezondheidsperspectief wordt op Dutch Design Week een nieuwe insteek verkend. Speelt bewustwording van milieuschade door drugsgebruik een rol bij het wel of niet (gaan) gebruiken van drugs? Om het gesprek hierover aan te gaan ontwikkelde het Trimbos-instituut in samenwerking met natuurbeschermers, de politie en ontwerpers een Immersive Room genaamd ‘Bijtende Bende’. De Immersive Room maakt deel uit van een breder scala van activiteiten van het Trimbos-instituut over dit onderwerp in 2019 en 2020.
Presentatie tijdens Dutch Design Week
Bijtende Bende is aanwezig in het paviljoen van de Embassy of Safety op de Dutch Design Week van 19 oktober tot en met 27 oktober 2019. Het paviljoen is gratis toegankelijk en dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur.
Op donderdag 24 oktober van 11.00 tot 12.00 uur geeft Nadine van Gelder van het Trimbos-instituut een presentatie in de Embassy of Safety over het onderzoek naar het verantwoordelijkheidsgevoel van gebruikers van partydrugs ten aanzien van druggerelateerde milieuschade en criminaliteit. Hierbij wordt ook toegelicht hoe dit onderzoek heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Immersive Room ‘Bijtende Bende’.